سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Tue 7 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
محیط زیست سه شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ ، ساعت ۱۱:۱۵:۰۴

سفیدشدگی مرجان‎های خارک را رها کرد
توتیای دریایی بلای جان مرجان‎ها شد

باشگاه خبری فراساحل: مديركل دفتر زیست‎بوم‎های دريايي سازمان حفاظت محيط‌ زيست از ازدیاد جمعیت توتیان دریایی در خلیج‌فارس و تهدید مرجان‌های این منطقه خبر داد. براساس آخرین تحقیقات تیم کارشناسی سازمان حفاظت محیط زیست، 100 درصد مرجان‎های جزیره خارک در شرایط مطلوب به سر می‎برند و  40 درصد مرجان‎هایی هم که به سفیدشدگی دچار شده بودند، احیا شدند. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از مارین تایمز، مديركل دفتر زیست‎بوم‎های دريايي سازمان حفاظت محيط‌ زيست درباره وضعیت فعلی مرجان‎های خلیج‌فارس گفت: هفته گذشته کارشناسان سازمان حفاظت محیط‎ زیست به منظور بازرسی وضعیت مرجان‎های جزیره خارک که 40 درصد آنها دچار سفیدشدگی شده بودند، راهی این جزیره شدند که خوشبختانه نتایج تحقیقات و بازدید آنها از  سلامت 100 درصد مرجان‌ها و احیای دوباره 40 درصد مرجان‎های سفیدشده حکایت دارد.


داوود میرشکار با تاکید بر اینکه در حال حاضر مرجان‎های جزیره خارک در سلامت کامل به‎سر می‎برند، اظهار کرد: اکنون مشکل بزرگی که در خلیج فارس به وجود آمده است، افزایش چشمگیر توتیای دریایی است که هنوز مشخص نشده است دلیل اصلی آن چیست به همین منظور دانشگاه بوشهر در یک طرح مطالعاتی در حال بررسی دلایل ازدیاد این آبزی دریایی است. وی یادآور شد: افزایش این آبزی دریایی به اندازه‎ای رسیده است که در هر متر مربع 30 تا 50 عدد توتیای دریایی در جزیره خارگ و خارگو وجود دارد، بنابراین ضروری است تا هرچه سریع‎تر، دلایل ازدیاد توتیای دریایی را شناسایی کنیم تا بتوانیم به سرعت از افزایش بیش از اندازه آن جلوگیری کنیم.


گفتنی است که توتیای دریایی یا خارپشت دریایی یک جانور آبزی کوچک خاردار است که در همه اقیانوس‎های جهان وجود دارد. پوسته آن گرد و پوشیده از تیغ و اندازه آن در سن بلوغ میان ۳ تا ۱۰ سانتیمتر است. توتیای دریایی جانوری همه‌چیزخوار است. توتیاهای دریایی بالغ، بسترنشین هستند و از مناطق جزر و مدی تا منطقه آبی با عمق  چهار هزار تا پنج  هزار متر و یا بیشتر با بستر سخت، مانند صخره‌‌ها و یا بستر نرم مانند شن یا گل حضور دارند. توتیای دریایی روی مرجان‎ها می‎نشیند و با از بین بردن موجود تک سلولی درون مرجان، مانع انجام عملیات فتوسنتز و در نتیجه مرگ آن‎ها می‎شود.


تفاهم محیط زیست با نهادهای مختلف  در جزیره لاوان
مديركل دفتر زیست‎بوم‎های دريايي سازمان حفاظت محيط‌زيست  در ادامه با اشاره به سفر  مسئولان این سازمان  به لاوان گفت: در لاوان جلسات متعددی با منطقه ویژه اقتصادی لاوان، فلات قاره لاوان، شهرداری لاوان، مرزبانی لاوان و شرکت پالایشگاه نفت لاوان برگزار و راه‎های همکاری با آنها را در جهت حفاظت از زیست‎بوم دریا بررسی کردیم تا جایی که قرار شد این جلسات به یک تفاهم‎نامه حفاظت و جلوگیری از آلودگی محیط زیست و زیست‎بوم دریا منتهی شود.


راهنمای پستانداران دریایی تدوین می‌شود
وی درباره وضعیت و جمعیت دلفین‎ها گفت: منطقه آزاد قشم بر روی دلفین‎های جزیره هنگام تحقیقات انجام داده است و وضعیت و تعداد آنها را مناسب اعلام کرده است ما نیز در حال حاضر کارهای مطالعاتی بر روی پستانداران دریایی را آغاز کرده‎ایم و وضعیت آنها را پیگیری می‏کنیم همچنین در خوزستان با همکاری دانشگاه اصفهان بحث دلفین‎های گوژپشت در خور موسی بررسی می‎شود.
مديركل دفتر زیست‎بوم‎های دريايي سازمان حفاظت محيط ‌زيست با اشاره به اینکه به شکل‌گیری گارد محیط زیست دریایی نیاز داریم، افزود: اکنون در حال تدوین راهنمای پستانداران دریایی هستیم تا بتوانیم همه پایش‎ها و مطالعات را به یک شیوه و روش یکسان و متحد انجام دهیم.


وی تصریح کرد: پس از اینکه اطلاعات جامع و کامل به دست آمد و خلاهای اطلاعاتی ما از بین رفت، باید تگ‌های ماهواره‌ای تهیه و به دلفین‌ها نصب شود تا بتوانیم به وسیله آنها از شیوه زندگی دلفین‎ها، محل زاد و ولد، محل کوچ آنها و مسیرهایی که سپری می‎کنند با خبر شویم.



  کد خبر : 856
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :